Det skal være enkelt å si nei til lån og kreditter

Lånestopp.no er en tjeneste for selvavstengning fra lån og kreditter til forbruk.

I Norge utgjør boliglån majoriteten av husholdningenes gjeld, mens forbruksgjeld, inkludert kredittkort og forbrukslån, utgjør en mindre andel. Ved utgangen av tredje kvartal 2024 var den samlede forbruksgjelden blant nordmenn 168,4 milliarder kroner, en økning på 7,5 prosent sammenlignet med året før.

Til tross for at forbruksgjeld utgjør en mindre andel av den totale gjelden, står den for en betydelig del av husholdningenes renteutgifter. I starten av 2024 var husholdningenes gjennomsnittlige rentebelastning om lag 9 prosent av inntekten etter skatt, en økning fra omtrent 4 prosent ved slutten av 2021.

Finanstilsynets rapport fra oktober 2024 viser at det var 671 000 inkassosaker knyttet til forbruksgjeld ved utgangen av første halvår 2024, en økning på 4,9 prosent sammenlignet med samme periode året før. Dette indikerer at mange låntakere opplever betalingsvansker.​


Hvilke lån og kreditter omfattes?

En avstengning på Lånestopp.no innebærer en avstengning for forbrukskreditter. Boliglån, billån med sikkerhet og studielån omfattes ikke av avstengningen på Lånestopp.no.

Begrepet forbrukskreditter innebærer flere ulike typer lån og kreditter som privatlån, kredittkort, kontokreditter og avbetalingskjøp. Forbrukskreditter omfattes av forbrukerkredittloven.

Fakturakjøp er en vanlig betalingsmåte ved e-handel. Fakturakjøp omfattes ikke av forbrukerkredittlovens krav om kredittvurdering og angrerett. En avstengning på Lånestopp.no blokkerer deg ikke automatisk fra muligheten til å handle på faktura.


Ansvarlig kredittgivning

Forbrukerkredittloven gjelder for avtaler om lån eller kreditt som et selskap tilbyr deg som forbruker. Loven er bindende til din fordel og selskapene får ikke tilby deg mindre fordelaktige vilkår enn det loven krever eller unngå å følge deler av loven. Det gjelder for eksempel din angrerett eller din rett til når som helst å tilbakebetale lånet uten ekstra kostnad.

Selskaper skal ivareta god kredittgivningspraksis i sitt forhold til forbrukere. Lån og kreditter er ofte komplisert og selskapene har et informasjonsovertak overfor forbrukeren. Derfor må selskapene være omsorgsfulle om forbrukerens interesser.

Omsorgen for forbrukerens interesser innebærer en forklaringsplikt, at selskapet skal forklare slik at forbrukeren får mulighet til å forstå. Selskapet må også fraråde forbrukeren fra å inngå kredittavtale hvis kredittavtalen er ufordelaktig for forbrukeren med hensyn både til forbrukerens situasjon og alternative låneformer.

God kredittgivningspraksis
  • Innebærer at kredittgivere skal ivareta dine interesser som forbruker.
  • Les mer om forbrukerkredittloven og dine rettigheter hos Forbrukerrådet